Camperlife On Tour 3, Rheinland Pfalz - Luxemburg - Reisverslag uit Trippstadt, Duitsland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Camperlife On Tour 3, Rheinland Pfalz - Luxemburg - Reisverslag uit Trippstadt, Duitsland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Camperlife On Tour 3, Rheinland Pfalz - Luxemburg

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

06 Augustus 2022 | Duitsland, Trippstadt

Zaterdag 30 juli geven we onze digitale reisleidster, mw Zenec, de opdacht: Trippstadt.

Trippstadt ligt in het hart van de ‘Rheinland-Pfalz’ streek. En prachtig mooie streek met uitgestrekte bossen en diep uitgesleten rotsachtige valleien. Hoger en ruiger en vooral rustiger (!) als de Belgische Ardennen. Een perfecte omgeving voor de echte mountian Biker (MTBer). Zo zijn mijn broer en schoonzus, beide fanatiek MTBers, een tiental jaren geleden hier ook terecht gekomen. En inmiddels al jaren de gehele zomer hier doorbrengen. Na de vele verhalen werd het dus tijd om deze streek (en hun favoriete Camping) eens te bezoeken.

Bij Bingen am Rhein verlaten we het Rhein dal en ‘cruisen’grotendeels via Bündenstrasse 420 in zuidelijke richting.

Mw. Zenec weet via een omtrekkende beweging zelfs keurig Kaiserslautern te omzeilen.

Als we in de middag op de camping arriveren, heeft m’n broer ons al aangemeld en een plaats gereserveerd.

Camping “Sägmühle” is een mega camping! Maar daar merk je als kampeerder weinig van. De camping is opgedeeld in diverse terreintjes met elk hun eigen inrichting en sanitair. ‘Ons’ veld ligt aan de oever van een klein meer en heeft ongeveer 100 perceeltjes. En een modern toilet gebouw met zelfs 2 invalide badruimtes.

Zaterdagavond een openlucht optreden van de ‘Original Otterstädler Musikanten’. Een echt Rheinlander-Pfalz orkest. Te vergelijken, ook qua muziek en grappen in eigen dialect, met de bekende ‘Tiroler’ optredens. Dus kwamen er hakbijlen en boomstammen, zelfs een echt aambeeld met voorhamers op het podium. Was warm, dus stroomde het bier rijkelijk uit de tap. Tapte daar een geweldige, lokaal gebrouwen, 0,0 Weizen. Daar wil je wel een extra rondje toilet voor doen ;).

Naast MTBen ook een geweldige wandel omgeving. Helaas werkte door de warmte mijn benen niet echt mee, zodat alleen Marja met Lize op stap gingen (en ik het met de foto’s mocht doen).

Was warm, inderdaad. In de vallei liep de middag temperatuur op tot ver over de 35 graden. En op onze bus luifel na, geen schaduwplek te vinden. Zoals meerdere (Nederlandse) gasten, zochten ook wij in de middag de rand van het meer op, waar het onder de luifel van de muziektent nog enigszins uit te houden was ! ! Beetje ‘ouwenelen’ met een biertje.

Niet echt onze vakantie invulling.

Reden om donderdag 4 augustus op te breken en verder te reizen. In onze (digitale) reisplanner het Saardal richting de aansluiting naar de Moezel. Via heerlijke kleine weggetjes nader je dan ongemerkt het industriegebied rond Saarbrücke.

Ehh, was bedoeld om dit industrie gebied te omzeilen door tot voorbij Saarlouis Autobahn 620 te nemen. Maar dan moet je wel het ‘vinkje’ “Geen A-wegen” even wissen. Kortom, we hebben de gehele binnenstad van Saarbrücke en alle zware industrie in het Saardal van dichtbij bekeken. Ehhh, 50 tinten grijs, zelfs het gras en de bloeiende planten in de parken zijn hier grijs!

IJmuiden heeft TATA-Steel, hier staat het kwadraat. Heeft IJmuiden in de zomer vaak nog het voordeel van een Oosten wind, deze industrie ligt in een rivierdal. Begrijp nu, waarom de Duitse politiek de hier eveneens gevestigde kolen energiecentrales snel willen sluiten (helaas voor de Saarbrückers, nu even niet )

Maar zijn uiteindelijk, met forse vertraging, nabij Saarlouis alsnog op de A-620 gekomen. Om deze bij Merzig weer te verlaten en de 61 door het Saardal te nemen. De via het hier weer prachtig groene (!) Saardal richting de Moezel. Ik spot bij één van de sluizen in de Saar een prima P om te overnachten. Tot we de A4tjes op de bomen eens gingen bestuderen. “Achtung, Eikenprocessierupsen”, weg wezen dus. Via wat omzwervingen komen we terecht in het Luxemburgse grensstadje Wasserbillig aan de Moezel.

Een echte stadscamping, direct aan de Sure met nieuw aangelegde Camperplaatsen (helaas zonder schaduw). Maar veel interessanter, op 5 minuten lopen van het Trein [e-38] OV station. In Luxemburg is het OV gratis.

Hebben nog even nagedacht om een dagje per spoor naar Luxembourg-stad te gaan. Maar warmte en grote steden zijn een slechte combinatie.

Gaan we wel onthouden.

Zaterdagochtend 6 augustus door langs de Moezel. Rob.

P.S. Dit is het 3e deel; “On Tour 3, Rheinland Pfalz”. Nu nog het eveneens gecrashte deel 4 uit m’n geheugen opdiepen en dan zijn we over 2022 weer ‘bij’. Beetje mosterd na de maaltijd, maar willen ons jaarboek 2022 toch compleet maken. Rob.

• 01 Januari 2023 - 16:25

Joke Hiel :

Hallo Rob en Marja. nog de beste wensen voor 2023 en dat jullie samen nog vaak met de campingbus op pad kunnen gaan. Mijn dochters zijn met aanhang net de deur uit, want zij kwamen mij een gelukkig 2023 wensen. Ik ben gisteravond bij mijn zuster geweest.

Ik begon jullie verslag te lezen en dacht dat jullie daar met de Kerstvakantie waren geweest maar dit was nog een verslag van afgelopen augustus. Ik vind het knap dat jullie dat nog samen doen ondanks jouw handicap. Leuk om te lezen. Ik heb met Jan, Marg en Truus vorig jaar Oud- en Nieuw gevierd in een hotel in de buurt van Cochem aan de Moezel. Een middag in Cochem en een middag in de buurt gewandeld. Een erg mooie omgeving.