Reisgenoot “Saskia”, ( mw. Zenec ) - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Reisgenoot “Saskia”, ( mw. Zenec ) - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Reisgenoot “Saskia”, ( mw. Zenec )

Door: Rob.

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

01 September 2024 | Nederland, Lochem

In de 70er en 80er jaren reisde je met een landkaart op schoot. Wie nog ‘oude’-landkaart ervaring heeft, kent ook de verschillen. Voor Scandinavië en Duitstalige landen kocht je kaarten van de Freytag[e-38]Berdt, richting het zuiden (Frankrijk, Spanje, Portugal) vertrouwde je meer op de Michelin uitgave.

Als hulpmiddel voor de aanrijroute naar je (vakantie) bestemming, gebruikte we toen ‘route-briefjes’, welke aan een knijper in de cabine hing. Met bijvoorbeeld;

-E36riDüsseldorf,

-E35ri Köln,

-FrankfurterX (toen een bekend kruispunt)riE41,

-Afslag … enz.

Nabij de bestemming aangekomen gingen we over op detailkaarten. Opgevouwen tot een handzaam formaat in een plastic A3 map. Dus onderweg regelmatig opnieuw vouwen, wat de kwaliteit van de kaart er niet ten goede kwam. Stapels versleten kaarten zijn zo in de oud-papier mand verdwenen.

Verbetering (en goedkoper) waren de ‘Kaart-boeken’ van Michelin. Met de spiraalband had je het hele land tot de kleinste weggetjes binnen handbereik. Deze boeken hadden in de Land Rover Camper cabine al snel een prominente plek op het midden zitje.

Heel Europa en soms daarbuiten, hebben we ‘met-de-kaart-op-schoot’doorkruist. En zijn altijd op de bestemmingen en weer thuis gekomen (!). In de periode 1997 – 2004 hebben we wat minder gecamperd. Reden? Ons huis op Madeira slokte al onze vakantiedagen op (!)

SATELITE NAVIGATIE.

De eerste experimentele satelliet van NAVSTAR (NAVigation Satellite Time And Ranging)werd in 1978 gelanceerd. Ondanks dat het nog niet wereld dekkend was, gaf NAVSTAR in 1983 het GPS signaal vrij voor civiele toepassingen. In eerste instantie alleen de coördinaten, bedoeld voor veiliger lucht- en scheepsvaart verkeer.

Met het koppelen van het GPS signaalaan digitale kaarten, kwamen de eerst (auto) navigatie systemen op de markt. Navigatie pionier ‘TomTom’ kwam in 2001 met zijn eerste mobile GPS systeem, de ‘TomTom Navigator’. Toen nog een ‘duur’-speeltje voor de zakenman.

Bij ons debuteerde de TomTom in 2008 als nieuwe reisgenoot in de cabine.

Een ‘TomTom One XL’, kortweg ‘Tom’. Had een keuze menu voor 4 route voorkeursinstellingen; ‘Geen tolwegen’, ‘Geen snelwegen’, ‘Snelste route’ (in tijd) en ‘Kortste route’ (in kilometers). De algoritme kreeg de opdracht je volgens de voorkeursinstelling van A naar B(estemming) brengen.

En die B, bijvoorbeeld je Camping, was heilig!Ook al nam je een verkeerde afslag of volgende je een ‘eigen’ route via een haventje of uitzichtpunt? Geen probleem, Tom rekende (bijna) zonder morren een nieuwe route naar B. Met ‘Tom’ reed je nooit verkeerd. Je reed een andere route ! !

Onze favoriet was de optie ‘Kortste route’. Op de kaart van de Franse Ardennen name we 2 dorpjes (de Roze lijn) en lieten Tom de route bepalen. Kom je zelfs over dit soort (openbare!) bospaden. Oké, Tom had hier gewaarschuwd; “Onverharde wegen in deze route”. Gewoon negeren, reden tenslotte een Land Rover

Gebeurde in Zeden zeer regelmatig. Overboeren erven naar de erachter gelegen landweg. En in Portugal kwamen we weer door dorpsstraatjes welke nauwelijks breder waren dan de Camper. Tom hield van verassingen! ! Tja, de algoritme blijkt niet in elk land identiek te rekenen

Met de CaraBus Camper komt in 2021 er ook een nieuw navigatie systeem, de ZENEC Z-E3766.

Een media systeem, met o.a. radio (FM DAB, zelfs video), Google-spraak sturing (maar dat werkt niet echt in een bestelbus!), ‘Verkeers’-hulpjes (TA, TMC), ‘Hands-free’-bellen met bediening op het stuur en heel praktisch, een achteruitrij camera!

Heel beleefd antwoorde we op de ‘dirigerende’ stem: “U rijdt te snel”, met “Sorry mw. Zenec”.

Even door zoeken in het menu, leverde mw. Zenec haar naam: ‘Saskia’. Sindsdien tutoyeren we elkaar.

Het Zenec navigatie systeem beschikt over doorontwikkelde algoritme. Was even wennen, zo’n eigenwijs tablet op je dashboard. Als je bij ‘Tom’ eens rechtsaf in plaats van rechtdoor ging, sprak deze hooguit 2x ; “Probeer om te keren”.Als je dit negeerde, beruste ‘Tom’ in jouw beslissing en berekende een nieuwe route naar B.

Zo anders bij ‘Saskia’. Zij probeert je hardnekkig op ‘haar’ route te houden. Laat je, als je even niet oplet (!) zelfs een blokje rond rijden om terug te keren op ‘haar’ route.

Vakantie 2022 gingen we pionieren met de opties in het uitgebreide menu. Voerde ‘Way-Points’ (onze vlaggetjes) in om de algoritme te dwingen uit haar comfortzone te treden.

Zo kunnen we de route ‘van A naar B’, met het invoeren van max. 999 ‘Vlaggetjes’, zelf bepalen. Of een ‘Kant en klare’-route van het www down-loaden.

En in de route een CP, Museum of Supermarkt opnemen (staan zelfs deels voorgeprogrammeerd!).

Op het aanraakscherm kun je letterlijk met je vinger aangeven waar je doorheen (dorp), langs (riviertje) of overheen (brug) wil. Onder je vinger komt een rode stip, welke je naar de juiste straat / plein / brug kunt vegen. Met ‘Opslaan’ heb je daar een ‘Vlaggetje’ geplaatst.

Maar . . . . , daar heb je dan wel weer een 'ouderwetse' papieren kaart voor nodig

Tja, met 2 Kapiteins op de brug kunnen de discussies soms hoog oplopen (en ‘Saskia’ luistert nooit!).

Gelukkig ben ik de stuurman, Rob.

• 11 September 2024 - 21:00

Dennis Geenevasen: