80ste Anniversary D-Day, 04-Red Ball Express. - Reisverslag uit Le Tréport, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu 80ste Anniversary D-Day, 04-Red Ball Express. - Reisverslag uit Le Tréport, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

80ste Anniversary D-Day, 04-Red Ball Express.

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

30 Juni 2024 | Frankrijk, Le Tréport

Alweer de laatste week van ons rondje Normandië. Hebben nog één Museum op het ‘to-do’-lijstje staan, het ‘Memorial Museum of the Battle of Normandie’ in Bayeux. Hier word vooral aandacht geschonken aan de eerste weken na de landing (7 juni – 29 augustus 1944).

We nemen vanaf Avrance de D7, de authentieke route van de ‘Green Diamond Express’, een onderdeel van de beroemde ‘Red Ball Express’. Via Coutance over de (nu) D972 via Saint-Lo naar Bayeux.

De ‘Red Ball Express’ routes waren één van de ‘levenslijnen’ van de Geallieerde. Na de landing in Normandië (juli 1944) rukten de geallieerden snel op door Frankrijk. Hun vooruitgang was afhankelijk van de toegang tot voorraden, welke aangevoerd werden via de tijdelijke ‘Mulberry’-haven bij Arromance. Het Franse spoorwegsysteem was tijdens het conflict ernstig beschadigd en de geallieerden hadden nog geen toegang tot cruciale havens in Frankrijk en België.

De ‘Red Ball Express’ werd bedacht als tijdelijke oplossing voor het bevoorradingsdilemma. De naam van het konvooi was afgeleid van een spoorwegterm die "voorrang geven" betekent. De route was opgezet als eenrichtingsweg om risico’s met tegenliggers te voorkomen (Amerikanen rijden rechts, Engelse Links!). De bevoorrading over de smalle landwegen en dwars door de vaak verwoeste dorpen ging namelijk dag en nacht door.

De als lus opgezette routes werden aangegeven met rode ballen en waarschuwingsborden. Als herinnering zijn na de oorlog op belangrijke kruispunten ‘Mile-Stone’-pilaren geplaatst. Met de vermelding van de afstand vanaf het landingsstrand bij Aromance.

Bij het ‘Memorial Museum’ is een CP, zodat we konden blijven slapen tussen Geallieerde tanks en Duitse FLAKS (luchtdoel geschut). https://www.bayeuxmuseum.com/en/memorial-museum-battle-of-normandy/your-visit/

Beetje rumoerig, dus gaan we via Arromance (‘Mile-Stone’ 0 van de ‘Red Ball Express’) door naar ons bekende CP in Hermanville.

Maandag 24 juni steken we via ‘Le Pont de Normandie’ weer de Seine over. Na omzeilen van Le Havre, mag Saskia de roer (figuurlijk dan) weer overnemen. Heen hebben we langs dit deel van deFranse kust een beetje doorgereden om begin juni zo min mogelijk van activiteiten rond van de 80e Anniversary te missen. Halen we nu in. Rond het middaguur arriveren we op de CP van Veullette-sur-Mer. Simpele CP, direct achter de boulevard. Tijd om de ‘toerist’ uit te hangen. Doen ons op de boulevard tegoed aan ‘Moules-Frites’ en blijven met een wijntje nog even hangen. (luxe, ons bed staat om de hoek J )

Vanaf Veulletes-sur-Mer nemen we de smalle maar mooie kustweg (D68) naar Dieppe. Rijden langs de stranden, waar augustus 1942 de eerste Geallieerde landing “Operation Jubilee” plaats vond. De geleden verliezen van deze mislukte landing zijn nog duidelijk zichtbaar op het grote ‘Canadian War Cementerie’.

Uit de ‘Park4Night’-app had ik voor de nacht de CP op de klif boven Le Tréport geprogrammeerd. Volgens de recensies, mag je met je CP parkeerkaartje gratis met het kabeltreintje omlaag naar de oude haven. Met ons nog tientallen met dezelfde gedachte, dus CP ‘Complet’. In de havenstad hetzelfde. Bij deze CP staan de Campers in de file of geparkeerd tussen de flats (tot ongenoegen van de bewoners denk ik dan). De ‘Park4Night’-app levert ons op een kleine 10 km buiten Le Tréport een net geopende CP op in Eu. Nieuwe en strak onderhouden, helaas wel op de rand van het industrie terrein. Maar voor één nacht? En een LIDL om de hoek? Prima te doen!

[ Leuk; “Waar woon je?”.“In Eu”. “Ja, wij ook, maar waar in de EU?” ]

En ja, dan moet je weer door de ‘Processie-rups’ van vrachtwagens door Noord-Frankrijk en België, richting huis! Hadden alvast voor 2 nachten een plek op Camping Siësta gereserveerd (ondertussen onze ‘standaard’-stop aan het worden). Saskia presenteert 356 km en 4 uur, 18 minuten reistijd op het scherm. Verheug me op een biertje op het terras van “La Cantina”.

We miste bij Lille (F) de juiste afslag, maar Saskia voorkwam dat we de stad in dwaalde.

Maar helaas, TMC (‘TrafficMessage Channel’ op de navigatie) meldt: “Wegwerkzaamheden in en rond de Schelde tunnel”.

Kosten ons, feilloos geregistreerd door onze GPS-tracker, 1 uur en 51 minuten in plaats van de berekende 33 minuten (!). Tja, navigatie algoritme en de werkelijkheid.

Gelukkig kende de receptie de Antwerpse problemen, dus kreeg Marja de code voor slagboom en sanitaire per app doorgestuurd. Parkeren, badjas aan en onder de klanken van ‘Money for Nothing’ van Dire Strait even alles van je afspoelen.

Morgen Siësta, een ‘terras’-dagje op de Camping. Vrijdag door naar Lochem. Nog één nachtje slapen in de Camper op eigen erf. De logés en verzorgers van Dumpy gaan zaterdag weer terug naar Haarlem.

Paul en Nynke, nogmaals bedankt voor de goede zorgen, Rob en Marja (mede namens Dumpy).