80ste Anniversary D-Day, 03 - Baie Mont St. Michel - Reisverslag uit Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu 80ste Anniversary D-Day, 03 - Baie Mont St. Michel - Reisverslag uit Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

80ste Anniversary D-Day, 03 - Baie Mont St. Michel

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

22 Juni 2024 | Frankrijk, Le Mont-Saint-Michel

Een uurtje rijden vanaf de CP Isigny-sur-Mer naar ‘Utah’-Beach, het 2e en grootste landingsstrand van de Amerikaanse Divisies. Het ‘Utah Beach Landingsmuseum’ ligt op de plaats van een voormalig Duits bolwerk dat werd verwoest tijdens de Amerikaanse luchtaanval op Utah Beach in de ochtend van 6 juni 1944. Veel ruimte is gereserveerd voor de 101e Luchtlandingsdivisie die de omgeving rondom Sainte-Marie-du-Mont, de plek waar het museum staat, heeft bevrijd. In het museum een zeldzame Martin B 26 ‘Marauder’ bommenwerper. Het is een herinnering aan de belangrijke rol die de Amerikaanse luchtmacht heeft gespeeld rondom de landingen op ‘Utah’-Beach.:http://www.utah-beach.com

Het is inmiddels vrijdagmiddag geworden, dus tijd voor een Camping met wasmachine (!), verversen van het drinkwater en een warme douche! Uit het ACSI boekje prikken we strandcamping ‘La Canada’, in Saint Marcouf, direct aan ‘Utah’-Beach op een uurtje rijden vanaf het museum.

Blijkt een vakantiehuisjes park te zijn. Maaar, . . . . heeft ook een deel met ruime kampeer percelen.

We boeken voor het weekend. Het sanitair gebouw stamt duidelijk uit de 70er jaren. Oké, wordt 2 x perdag (met de ‘Franse’-slag) schoongemaakt, maar ik vermoed dat dit de afgelopen 50 jaar ook het enigste onderhoud is geweest.

Met vers water, schone bedden en kleding en ook zelf weer ‘oksel’-fris, vertrekken we richting Saint-mere-Englise, waar de onfortuinlijke para John Steele aan de kerktoren bleef hangen. Met het indrukwekkende Airborn-Museum over de landing van het 82e en 101ste airborndivisie; https://airborne-museum.org . Hebben het museum al meerdere keren bezocht en houden het bij een rondje door het dorp. Na foerageren bij de Hypermaché, steken via de D15 door naar Port-Bail, de west kust van Normandië.

Is warm en voorbij Lessay (volgen de D650) slaan we op de gok af richting ‘Creances-Plage’, een doodlopende weg welke uitkomt op het kilometers brede strand. Met aan de overkant het Engelse eiland Jersey. Komen uit op en prachtig en nieuw aangelegde P. Niet bedoeld voor Campers, gezien de beruchte balken op 2,10 meter. Maar deze staan wel uitnodigend opengedraaid (!). Ach, seizoen is nog niet begonnen, dus een vriendelijke Gemeente. Dachten we (en met ons 3 Camperaars).

De reden ervaren werd de volgende ochtend duidelijk, als er een hele kermis caravan de P opdraait. Even niet opletten (of een dagje strand!) en je staat ingebouwd staan tussen de schiettent en een Nogablokken-kraam. Vriendelijke lui. Mochten gewoon tot eind augustus blijven staan!! Toch maar even verzet naar de (legale) P bij de strand opgang (Ehh, dat verbodsbord voor Campers is er opgeschroefd, toen wij op strand zaten. Echt waar!)

Grappig, als we een eind het strand oplopen, krijg ik een SMSje van Simyo; “Oh, hello there, welcome in the UK. Je bundels zijn hier geldig”. Lopen we 50 meter terug; “Bonjour! ‘Bienvenue in France’, je bundels enz.”

Voor de route langs de baai van Sant-Malo programmeer ik Saskia door karakteristieke kustdorpjes en over de tussenliggende kliffen. Met als eindpunt een Camping nabij Le Mont-St-Michel. Worden 14 ‘vlaggetjes’. Saskia berekend dat we route van 232 km in 4h30 kunnen rijden. Wij gaan daar een kleine week van maken.

Al 20 km verder landen we op een CP uit Camper-app “Park4Night”, op de boulevard van Gouville-sur-Mer. De CP ligt hoog boven het strand op de duinen met uitzicht op zee (hoogwater) of de droog gevallen oesterbanken (laagwater). Op de getijde-tafel lees ik: Vloed plus 8,40 meter, Eb min 3,20 meter. Dus totaal 11 meter 60 cm op en neer!

Gezellige bedrijvigheid. Op de oesterbanken, waar de vissers (?) met tractoren over de droog gevallen stranden de zee in rijden voor de oogst. Of bij vloed, kinderen die les krijgen in Optimistjes (zijlbootjes) en veel Kite-surfers.

Bijzonder (voor een CP); Een CP-kaartje kopen voor 19h00 tot 10h00 de volgende ochtend. En het elektra schakelt dezelfde tijden ook aan en uit. Dus geen ‘loeiende’-airco’s overdag!

Saskia leidt ons om Granville heen en volgt mijn geprogrammeerde route (D911) weer naadloos. Over de kliffen van de baai richting het bekende Le-Mont-St-Michel. Met uitzichtpunten welke je zelfs in de ‘Tripadvisor’ niet tegenkomt.

Loopt weer tegen het weekend, dus vrijdagmiddag (21 juni) rijden we, zoals geprogrammeerd Camping ‘Saint-Grégoire’ in Servon op. Doorgangscampings (aan de N176) zijn nooit onze eerste keuze (!). Maar volgens ACSI boekje met wasmachine en wasdroger, ruime schaduw plaatsen en . . een zwembad. Door de warmte echt even nodig ;) . Op fietsafstand van het toeristische Le-Mont-St-Michel (maar die hebben we nu net niet bij ons).

En te ver om het met de rolator te doen. Helaas.

is alweer ons laatste weekend op een Franse Camping, Rob en Marja.

• 06 Augustus 2024 - 07:11

Frans Geenevasen :

Leuk verslag Rob en Marja..ben daar ook veel geweest. Welk routesysteem cq navigatie rijden jullie...of is Saskia de bijnaam voor