Terug naar de Kust. - Reisverslag uit Petten, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Terug naar de Kust. - Reisverslag uit Petten, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Terug naar de Kust.

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

27 September 2023 | Nederland, Petten

Zoals ik ‘Rondje Friesland’ afsloot, we gaan ‘de Dijk’ over. Niet bepaald de meest geschikte dag om deze 32 km lange zeewering te rijden. Op de KNMI website staat ‘Code Geel’ voor de Waddenkust. We worden vandaag getrakteerd op een zuidwester storm met uithalen tot windkracht 6.Dat is aan de kust echt hard !. Pal tegen heb je daar minder last van (tenzij je op de fiets zit ;) ). De CaraBus heeft een slim knopje op het dashboard met de keuze uit; Eco, Normaal of Power voor het motorvermogen. Bij Zurich op Power dus !

Even uitstappen voor een leuke foto maar overgeslagen, dus een foto van het www geplukt.

Over ‘de Dijk’ meteen rechts af. Een rondje over het voormalige eiland Weringen, met het illustreren plaatsje Hippolytushoef, ‘Hyppo’ voor ingewijde. Had in de 50, 60er jaren om zijn jaarlijkse (nogal ruige) Kermisweek als bijnaam ‘Klein Parijs’. Het waarom zal ik hier maar even laten voor wat het is.

Stukje over de dijk van het Amstelmeeren bij de van Ewijcksluis links af richting Anna Pauwlona.

Anna Pauwlona, mijn oma, Eefje Dekker - Nap (1876 – 1972) draaide hier op de Molenvaart begin vorige eeuw (1900 !) dagelijks de spoorbomen dicht en open voor de trein van Alkmaar naar Den Helder (de enigste spoorlijn in ‘de Kop’). In de 30er jaren waren de plannen, deze spoorlijn voorbij Anna splitsen en via de Afsluitdijk richting Friesland door te trekken. Ehh, in de ‘nieuwste’ plannen van het Ministerievan Infrastructuur enWaterstaat ligt deze optie opnieuw op tafel.De wijk heet nogsteeds Spoorbuurt, de slagbomen zijn inmiddels automatisch en de oude ‘dienst’-woning gesloopt.

Door naar Petten, het noordelijke aansluitpunt van de 5,5 km lange Hondsbossche Zeewering. In de ACSI gids hebben we Strandcamping “Corfwater” gevonden. Een camping met een wat vreemde strategie; er is geen ‘standaard’ prijslijst, maar het weer bij aankomst bepaalt de hoogte van het tarief. Wij komen met storm en regen aan, maar hebben via de ACSI een kortingstarief. Of dat gunstig is? Geen idee!

Camping ligt vrij in de duinen, vlakbij strand en tegen het plaatsje Petten aan. Maar in Petten is het strand seizoen duidelijk voorbij. Alleen de Spar is nog open.

Op naar het strand en de bruisende schuimkoppen van de Noordzee. Vanuit de beschutting in strandpaviljoen ‘Zee [e-38] zo’, uitzicht op de geweldige stunts van de tientallen Kite-surfers (ben 40 jaar te vroeg geboren). We trakteren ons op een bijpassende Texels Skuumkoppe (ook in 0,0).

Dankzij de in 2011 bij Kijkduin (De Haag) opgespoten zandbank, de ‘Zandmotor’, is het kust profiel hier de afgelopen 10 jaar fors veranderd. Door gebruikmaking van de natuurlijke stroming van de Noordzee, is aan de buitenzijde van de Hondsbossche zeewering een compleet nieuw duinlandschap met zandstranden ontstaan.

Het weer wordt er echter niet beter op, dus zaterdagochtend (23 sept.) richting Wijk aan Zee. Op de navigatie, middels zo’n 20 vlaggetjes, de oude route ‘Onder de Duinen Langs’ uitgezet. Door Groet, Schoorl en via de Eeuwigelaan in Bergen richting de Zeeweg naar Bergen aan Zee. Ondanks dat het weekend is, is ook hier het seizoen afgesloten. Tja, we gaan richting oktober. Over de Heerenweg via Egmond en Bakkum naar Castricum. Helaas, de beoogde Camperplaats op de Noordpier bij Wijk aan Zee blijkt gesloten. Vanwege de overlast van feestende (Kite-) Surfers geld hier van 22h00 tot 07h00 een parkeer verbod (Bedankt!)

We nemen de Velser pont en na een rondje sluizen en het Semafoor (helaas, ook hier geen P’s meer), melden we ons bij de receptie van Natuurkampeerterrein Schoonenberg in Velsen.

De beheerder kijkt een beetje moeilijk en mompelt iets van; “Druk, ehh. volop reserveringen, misschien wat schuiven . . . .”, maar had toch een plekje voor ons (Man was duidelijk aan het seizoen einde toe . . . ).

Paar dagen familie verplichtingen. Dinsdag een redelijke dag, dus toch nog even Haarlem in. Uiteraard afsluiten bij Jopen. Waren het er wel over eens, dat een speciaal biertje voor € 12,- echt over de top is. Michiel, dat worden 2 klanten minder.

Het KNMI meldt geen weersverbeteringen, dus draaien we woensdag de 27e de A9 op. Terug naar ons katje Dumpy. Ze vond een week logeren lang genoeg en was enkele dagen geleden alvast terug gewandeld naar ons huis. Blijft een eigenzinnig beestje.

En de drukte op Kampeerterrein Schoonenberg? De plaatsen om ons heen zijn alle leeg gebleven!

Volgend jaar komen we dus gewoon weer terug, Rob [e-38] Marja.

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

“Terug naar de kust” is een nummer vanMaggie MacNeal, afkomstig van het albumZing je moerstaal, uitgebracht ter gelegenheid van de Boekenweek 1976.