Rondje Friesland. - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Rondje Friesland. - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Rondje Friesland.

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

19 September 2023 | Nederland, Winsum

. . . . wat begon in het Groningse Veendam!

Onze (inmiddels ex.) buurman vertrok begin juni terug naar zijn oude omgeving Veendam. Onze route is toch richting Noorden, dus maar een klein stukje om. Heeft daar een echt ‘Pipie Langkous’ huis gevonden. Een ‘Stuga’, zo’n ossenbloed rood geschilderde houten blokhut. Maar dan wel anno nu, dus met 3 dubbel dik glas (HR ) en een forse warmtepomp.

Na een heerlijke BBQ en lekker bijkletsen, een nachtje op zijn oprit geslapen. De volgende dag mag Saskia ons een leuke route voorzetten. Eerst in noordelijke richting (vlaggetje in Bedum) en dan met een grote boog om Groningen (stad) heen richting Drachten. Helaas rijden we een paar wegomleggingen in. En met zoveel water raakt zelfs Saskia de weg kwijt. Als we langs het Eems kanaal weer richting Groningen stad gedirigeerd worden, neem ik de macht over.

Via de app. ‘Park4night’ vinden we een Camperplaats bij Jachthaven “de Drait” in Drachten. We kunnen kiezen; op de ruime Campercamping dicht bij de stad (Groene cirkel op plattegrond) of op het puntje van de verhuur boulevard (Gele cirkel).Marja kijkt even bedenkelijk. Ik loop niet zo stabiel en dan op een stijger met je deur op 1 meter van de waterkant? Ehh, ben duikinstructeur! We boeken voor 2 nachten en delen het sanitair met het ‘bootjesvolk’.

Na familie bezoek, wederom op de ‘Park4Night’ app een camperplaats gevonden. In Suwald, op de splitsing van het Prinses Margrietkanaal en het Schalkendiep (kanaal naar Leeuwarden). Een royale Camperplaats, waar we wederom het sanitair delen met het bootjesvolk. Er is zelfs een verse broodjes service. Als de beheerder s’avonds de penningen komt innen en mijn wankele bewegingen ziet, krijg ik spontaan de sleutel van de invalide badkamer (bij vertrek in de brievenbus). Helaas, de eerste herfst storm meld zich en dat merk je hier meer als in de Achterhoek. Het optreden van het Shantykoor in de ‘Koek [e-38] Sopie’ op het havenhoofd wordt afgelast. En het 100%op zonne-energie varende fietspontje moet het aantal oversteken beperken. We wachten even de zwaarste storm (dachten we) af en vertrekken dinsdag (19 september) richting Harlingen.

Harlingen, op de zeedijk van de Waddenzee met zicht op Terschelling. Had zo mooi kunnen zijn. Maar met een zuidwester storm op ramkoers op de Camperbus? Hebben het binnen een kwartier bekeken, dit wordt geen oog dicht doen! Plan B, een beschutte plek vinden.

Lezende in de ‘Park4Night’ app review’s levert een Camperplaats in Winsum op. Tussen een Sporthal en, tja blijft Friesland, een jachthaventje. Het is duidelijk; ‘Einde seizoen’. De trotse Havenmeester met een ouderwetse lederen geldtas om z’n nek, opent voor ons het sanitair gebouw (Nee, we kregen geen bonnetje!). Schoon en een heerlijke douche, maar de rest? De Magnetron is doorgebrand en de steker van de wasautomaat is hersteld met een pleister uit de EHBO kist.

Geen ‘Topper’, schrijf ik als review op ‘Park4Night’, “Maar een prima uitvalsbasis om Friesland per fiets te verkennen”. Gezien het huidige weer, laten we het hierbij . . .

Morgen (woensdag 20 september) gaan we ‘de Dijk’ over, richting de Noord-Hollandse duinen.

Oant Sjen Rob.