Modern Times; metamorfose A1 – A9. - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Modern Times; metamorfose A1 – A9. - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Modern Times; metamorfose A1 – A9.

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

15 September 2022 | Nederland, Velsen

We hebben onszelf op een korte vakantie getrakteerd.

Een weekje naar Camping ‘Schoonenberg’in Driehuis (Velsen). Het park Schoonenberg ligt tegen IJmuiden, waar 72 jaar geleden mijn wiegje stond. Een park op nog geen 500 meter van mijn ouderlijkhuis, waar ik als jochie kilo’s oud brood aan de eendjes heb gevoerd. Waar we later op en rond de grote vijver, tot ongenoegen van de boswachter (bijnaam; “Grasspriet”), vlotten en hutten bouwde. Maar waar ik ook heb leren schaatsen. Uit diezelfde tijd stamt ook deze Camping.

Dus donderdagochtend 14 september de navigatie op Driehuiserkerkweg, Driehuis, dieseltank vol en ‘Gaan ! !’

Nu zijn we najaar 2017 (!) voor het laatst met de auto naar Haarlem gereden, maar ach, de A1 blijft de A1.

Ja toch?.

Voorbij afslag “Naarden Vesting” rijden we opeens een compleet nieuwe wereld binnen. Maar liefst 4 rijbanen breed, met tussen de vangrails nogmaals 2 wisselbanen. En het worden er steeds meer als van rechts ook de A6 invoegt.

Na de in 2016 geplaatste “Zandhazenbrug” (de langste spoorbrug, 255 meter), duiken we 6 banen breed onder de Vecht door (vroeger een 'hopelose' ophaalbrug). De navigatie dirigeerde me van rijstrook naar rijstrook. Ehhh, ik wil naar de A9. “Ho ho, dat was vroeger”, corrigeerde de digitale dame uit de navigatie en pakt nog net niet het stuur uit m’n handen.

Over een nieuwe hangbrug over het Asd-Rijn kanaal worden we richting A9 geloodst, om vervolgen door de 3 kilometers lange “Gaasperdammertunnel” onder de ‘Bijlmer’ te verdwijnen.

En net als ik weer wat herkenbaars ontwaar in de bouwput rond Amstelveen, slingeren we de lucht in. Als ik opeens de startbanen van Schiphol naast me zie opduiken, vraag ik me af of ik een afslag hem gemist? Maar nee, de ijzig koele digitale dame stuurt ons feilloos rond Badhoevedorp richting Haarlem.

Afslag Haarlem heeft zo te zien de bouwdrift redelijk overleeft.

Bij het KPN toren (heb hier mijn laatste 5 jaren gewerkt !) wordt alles weer herkenbaar.

Draai een ommetje over de ‘Prinsenbrug’, rechtsaf de Spaarndamseweg op. Voorin wat nieuwbouw, maar ook nog steeds dezelfde lege bouwlocaties als 10 jaar geleden (!). In Santpoort blijkt ook de Hoofdstraat niet aan de wegenbouwdrift te zijn ontkomen. Dus met een extra rondje om de rotonde bij ‘de Weijman’, op naar ‘Camping Schoonenberg’.

De Randstedelingen zijn in deze A1, A6, A9 en A10 metamorfose, inclusief de jarenlange ongemakken, meegegroeid. Maar voor ons; wat is het wegennet rond Amsterdam de afgelopen 5 jaar fors gewijzigd. En dan te bedenken, dat al die rijbanen 2 á 3 x per dag één bewegende parkeerplaats zijn (Ehhhh).

Begrijpen nu, waarom er zoveel 'Randstedelingen' zo graag naar de Achterhoek willen verhuizen !

Rij veilig, Rob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Velsen

Rob en Marja

De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht. "Rob & Marja, Licence to chill"

Actief sinds 23 Juli 2008
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 370296

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2022 - 03 Augustus 2022

Camperlife 2.0, een nieuwe start

Landen bezocht: