Haarlem - IJmuiden - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Haarlem - IJmuiden - Reisverslag uit Velsen, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Haarlem - IJmuiden

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

17 September 2022 | Nederland, Velsen

Stond al enkele jaren in de Camper planning, een weekje naar IJmuiden, Haarlem en een rondje boulevard Zandvoort. Door het verbouwen in Lochem en aansluitend 2 jaar corona, er steeds niet van gekomen. Maar we staan er! Hebben van 15 t/m 23 september een plaats gereserveerd op Camping Schoonenberg te Driehuis.

Zal jullie niet vermoeien met de bezoekjes aan familie, vrienden en oud-collega’s in IJmuiden en Haarlem. Maar tussen deze verplichtingen (en de regenbuien!) door hebben we weer eens lekker door onze oude omgeving gedwaald.

Zaterdag blijkt tussen 2 regendagen een goede dag te worden. Met het OV lijn 3 (vroeger lijn 70) naar Haarlem. Wat een luxe. Rijdt als lijn 3 van 06h00 tot 22h30, om vervolgens van 01h00 tot 06h00 als N30 nachtbus ter rijden. Hier in de Achterhoek moet je gewoon om 19h00 thuis zijn. Anders wordt het ‘morgen’.

Met een gratis ‘site-seeing’ door de Velserbroek, de Rijksstraatweg en uitstappen op het Verwulft.

Helaas, het monumentale pand van V[e-38]D heeft nog steeds geen nieuwe bewoners gevonden. Oké, concurrent HEMA heeft de BG gevuld. Maar de rest van de ‘oude’ V[e-38]D, inclusief het geweldige ‘La Plage’ restaurant op de bovenste verdieping, is nog steeds afgesloten.

Dan maar een bakkie koffie met een McCroket bij de beneden buren. En dan de stad door. Met voor Lochemse begrippen onmogelijke winkels op A-locatie, zoals een “Pindakaaswinkel” (ruim 20 smaken!), “Nix [e-38] Nix”, een alcoholvrije slijterij en de Pepernotenwinkel van ‘van Delft’ (in bijna 30 smaken). Bij de laatste maar meteen 4 smaken meegenomen (zijn intussen alweer op!).

Marja ging helemaal uit haar dak, toen we de Grote Markt op liepen. Geheel gevuld met kramen, zelfs in de Zijlstraat nog enkele kramen (ehh, heb maar even een zitje gezocht). En na en rondje ‘Shoppen, shoppen, weinig kopen’, zoals vanouds (!) neergestreken op de Botermarkt. Was een kwestie van ‘wie heeft er nog plek’ (hoezo recessie?). Werd ‘de Gooth’, waar eigenaar Bonnie een mooie selectie van eigen bieren op de kaart had. Werd de “St. Bonniefatius” (!) Amber, een topper!

Mijn benen voelde zich weer ‘thuis’, zodat we besloten om zo ver als mogelijk richting Noord te lopen. Was de bedoeling in de Cronjé wat te gaan eten. Het bedoelde eethuisje was volledig gereserveerd (nu 'TenT').

En 'de Generaal' heet nu 'Luch [e-38] Co' en sluit om 18h00. Ja, aan snackbars (niet ons doel) en ‘Thuisbezorg’ /afhaal tentjes met keukens uit alle windstreken geen gebrek. Maar aanschuiven aan een tafeltje, waar je gewoon met een biertje / wijntje en van de Menukaart kan bestellen?.

We haalde het Julianapark.

Vanaf een bankje nog even gebeld met 'Nancy's' (voormalig 'Ted's eetcafé), maar ook daar 'Complet' (tja, zaterdagavond).

Inmiddels tikte de klok richting 6 uur. Niet alleen ons humeur, maar vooral mijn benen waren toen echt ‘op’. Dus maar met lijn 3 terug naar Driehuis.

Zondag een gedwongen dag rust (regende pijpenstelen). Maandag op de fiets IJmuiden in. Langs het kanaal over het nieuwe (?) fietspad met uitzicht op de nieuwe grote sluis. Wat een enorme bak water!Door de stevige NW wind het bezoekers centrum maar overgelaten voor een volgend bezoek. Kijk, Marja heeft een elektrisch steunwieltje, ik moet het nog ouderwets uit m’n knieën persen. Via de Kop van de haven (“Hier begint de Noordzee”, staat er op een tegel voor het bankje) naar de Halkade. IJmuiden kun je niet verlaten, zonder vis te eten. Dus ons zelf op een lekkere bak ‘kibbeling’ getrakteerd. En via de Kennemerlaan (weinig veranderd, zelfs m’n stamcafé van 50 jaar geleden, Café ‘Centraal’, bestaat nog steeds), de Lange Nieuw, de Velserduinweg door de Cederstraat. Waar ik op nr 44 bijna 73 jaar geleden het levenslicht zag. De ‘bomen’ over en Waterland in.

Marja had donderdag een ‘Vriendinnendag’.

En mijn geplande afspraken gingen helaas niet door.

Dus alvast de Camper gaan inpakken. Kunnen we vrijdagochtend op tijd vertrekken. Had even tijd, dusop de navigatie een toeristische route uitgezet. Via de Ruïne van Brederode, Boulevard van Zandvoort haar Hemstede. Vanaf Heemstede over de N201 Aalsmeer - Mijdrecht. De N201 volgen langs de Vinkenveense- en Loosdrechtseplassen, door Hilversum, langs Paleis Soestdijk en Soest naar Amersfoort en dan de Veluwe over richting de IJsselvallei. Over ‘ouderwetse’ Straatweg routes, van ver voor de aanleg van de A1!!

Uiteindelijk bij Hoevelaken toch maar de A1 genomen. Werd gewoon draaierig van al die rotondetjes die te pas en te onpas in die ‘klassieke’ Straatwegen zijn geplant.

Zal wel werken, maar na meer als honderd hou ik het voor gezien.

Tot een volgende bezoek aan IJmuiden, Rob.

• 02 Oktober 2022 - 14:46

Niek Ten Holt:

Ik woonde in IJmuiden en later in Haarlem. [Nu woont in Valkenburg Z.H.]. Af en toe kan het weer in Haarlem en IJmuiden.

• 03 Oktober 2022 - 10:10

Renée:

Wat leuk om dit allemaal te lezen!Ik ken dat ook allemaal natuurlijk.Wat zullen jullie ervan genoten hebben.Het gaat gelukkig goed met jullie.Jullie ondernemen nog heel wat.Leuk hoor.Doen jullie goed,lekker genieten nu.Groet en veel plezier met jullie reizen.

• 03 Oktober 2022 - 10:42

Rob Hinse:

Wat een leuke onderneming was het! Terug in de oude omgeving.
    Was wel leuk geweest elkaar weer eens te ontmoeten. Maar ja, dat komt wel een keertje. Maar fijn dat het jullie weer goed gaat en dat Rob weer goed aan de loop is!

• 14 Oktober 2022 - 23:19

Joke Hiel:

Hallo Rob en Marja, wat leuk dat jullie weer even in Haarlem en IJmuiden zijn geweest. Hadden jullie op maandag niet bij Calamares langs kunnen komen. Ik had het wel leuk gevonden jullie weer eens te zien. Ook fijn dat jullie weer met de camper op pad kunnen.