Natuurkampeerterrein Schoonenberg., Velsen. - Reisverslag uit Driehuis, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Natuurkampeerterrein Schoonenberg., Velsen. - Reisverslag uit Driehuis, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Natuurkampeerterrein Schoonenberg., Velsen.

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

22 September 2022 | Nederland, Driehuis

Mijn familie’s vaste wandelrondje op zondag was door park ‘Velserbeek’ naar de pont in Oud-Velsen (bij de kiosk een ‘Pennywafel’) en dan weer door natuurpark ‘Waterland’ terug naar huis. In de zomer uiteraard even langs Camping ‘Schoonenberg’, kampeerders kijken. Maar echt vermakelijk (!) waren de weekenden tussen Pasen en Pinksteren.

Dan waren er de ‘Examenweekenden’. Natuurkampeerterrein Schoonenberg was een zogenaamd ‘Paspoort’-terrein. Mocht je, met vele andere kampeerterreinen in Nederland, alleen kamperen met een ‘Kampeerpaspoort’. Om aan dit begeerde ‘paspoort’ te komen, moest je met je gezin (!) en de tent een weekend lang examen doen op één van de paspoort terreinen. Statige heren (soort overjarige hopmannen van de Padvinderij) inspecteerde je kampeeruitrusting en gaven advies voor de keuze van je kampeer plek; “Je tent nooit in een kuil opzetten”.

Al rondwandelende noteerde ze je kampeer gedrag en of je tent wel met de goede stormlijnen afgespannen was. En of je je kookvuur wel zonder rook overlast aanmaakte en weer verantwoord doofde. Tja, voor brandhout ging je gewoon even sprokkelen in de bossen rondom de camping. En als alles volgens de regels was verlopen, kreeg het gezin zondagavond het fel begeerde ‘Kampeerpaspoort’ uitgereikt.

Mijn vader kon zich dan vooral ergeren (en dat liet hij af en toe ook duidelijk blijken)aan al die gewichtigheid van die, vaak Haagse, overjarige hopmannen. Maar dan werden wij resoluut verzocht het kampeerterrein te verlaten.

Ruim 60 jaar verder bestaat dit ‘Natuurkampeerterrein’ nog steeds. Nee, dat paspoort is niet meer nodig, al hoewel er bij de poort nog steeds het bordje "Natuurkampeerterein" hangt. Heet inmiddels ‘Camping Schoonenberg’ alhoewel het sanitair en de receptie nog steeds erg veel ‘natuurkampeerterrein’ uitstralen (!). De grootste veranderingen (voor zover ik me kan herinneren) is het fors gegroeid eikenbos waarin deze camping gelegen is.

Ehh, toch een beetje examen doen. Niet voor ons, wij kamperen samen sinds 1974. Nee, de CaraBus mag bewijzen dat het na de zomerse hitte stres (zie @), ook de regen en storm aan kan. Met dalende temperaturen mag de verwarming zich bewijzen. En het ‘winter’-dekbed in de slaapkamer met de daarbij behorende ventilatie. Hiervoor is de CaraBus is geslaagd!

Groeten van Camping Schoonenberg, Rob.

@ De hitte problemen met de koelkast zijn inmiddels opgelost. Nee, niet door fabrikant Weinsberg, maar door mezelf. Een leerzaam Youtube filmpje gaf de oplossing.Om maar niet op dealer garantie te vertrouwen, het zelf maar opgelost. En het werkt!

• 16 Oktober 2022 - 13:21

Frans En Yvonne Van Straaten:

Wat fijn dat jullie weer van zulke leuke reizen maken met jullie nieuwe camper. Nog veel mooie ervaringen toegewenst.

Groetjes, Yvonne en Frans