Winterklaar ! ! - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Winterklaar ! ! - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Winterklaar ! !

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

01 December 2022 | Nederland, Lochem

In Winterswijk ging afgelopen zondag (20 nov.) de ijsbaan weer open. Oké, rond 13h00 was het uit met de schaats pret, maar toch. De winter is onderweg.

Tot afgelopen zaterdag konden we het hier in huis nog met de ‘lucht-lucht’ warmtepomp (Airco dus) goed warm houden. En met de opbrengst van de PV-panelen (salderen) zelfs geheel gratis !. Maar zondag ochtend was het uit met de pret. Al zwoegende en regelmatig in ‘de-frost’ vallende, bleef de kamer temperatuur op 19 graden steken. In de rest van het huis zelfs op 15 graden.

Geheel conform de overheidsadviezen, dat wel. Maar behaaglijk?

Even reken, we zijn vanaf 1 januari precies 234 dagen van het (verwarmings-) gas afgeweest. En met nog één maand te gaan, hopen we 2022 toch nog af te kunnen sluiten met 250 dagen ‘Gasloos’ (onze doelstelling).

’t Werkt dus. Dank zij het ‘salderen’ gratis verwarmen met een airco, welke draait op ‘Sun-Power’!!

Net voordat de ‘Russische beer’ de Achterhoek instormde (gelukkig niet letterlijk !), werd op de valreep de glazen schuifpui geleverd en gemonteerd. Ehh, op factuur stond toch echt: “Verwachte levering begin juni”.

Meteen door naar Intratuin. Wat verlaat, maar alsnog heeft Marja haar verjaardagscadeau, een ‘plof-neer’-loungebank. Intratuin leende ons een ‘bakkie’ voor achter de CaraBus, dus we konden de bank meteen meenemen.

Was even stoeien met de ruimte in de serre. Omdat we de picknick-tafel toch wel erg praktisch vinden, kreeg deze (na her en der even langs de cirkelzaag gehaald te zijn) ook zijn juiste plek. Dankzij de optimale vloer, muur en dakisolatie en het HR glas op het Noorden, blijkt al snel dat verwarming overbodig is (mits de zon schijnt !). Hebben tot de laatste week van november (bijna) elke dag aan de picknick bank kunnen lunchen. En na het klussen in de tuin, dit kunnen afsluiten met een biertje (0.0) / wijntje op de nieuwe loungebank (welke inmiddels door Dumpy is geclaimd als haar nieuwe slaapplek ;) .

Project‘Serre’ is na 7 jaar afgerond (zie posting van 8 maart; “Marja is jarig!”).Nou ja, bijna dan. Moet nog aangepaste verlichting in, maar dat kan tot het voorjaar wachten. Tot zolang doen we het met de buiten Kerstverlichting;)

Met de invallende herfst weer volop klus in de tuin. Winterklaar maken heet dat. Het maaien van de zomerbloemen en opruimen van de gevallen bladeren. Ook het natuurlijke zonnescherm heeft zijn tijd er weer opzitten, het jaarlijks terug snoeien van de Leilinden in de voortuin. Laat het winterzonnetje maar binnenkomen. En aansluitend op het snoeiwerk meteen de matten met LEDjes er weer in.

Werken op een ladder wordt wel steeds lastiger. De dagelijks langsrijdende ‘Hoveniers’ beginnen al naar me te zwaaien (gouden business hier; Hovenier zijn).

Maar de grootste ingreep was het terug snoeien van de Vogelkers (Pestboom ;) . Moest er even een ‘goede’-dag voor uitkiezen, maar toen ging het weer als van oudst; Balanceren op de ladder en zwaaien met de kettingzaag. Resultaat?Zie de foto! (Gelukkig maar eens in de 4 jaar nodig).

Grepen na de snoeisessie even mis naar Freebee. Dus kreeg de CaraBus de primeur om de (gehuurde) hoveniers aanhanger te trekken. Met 2 ritjes met ‘groene’-bulten van totaal 280 kg ‘snoei’-afval kan de tuin de winter in. Het dikkere hout verdwijnt in de houtkachel van vrienden.

Laat de winter maar doorkomen, Rob.

(Niet te koud graag, ons vaste energie contract is per gisteren beëindigd !)