80ste Anniversary D-Day, 01 - Bonjour Normandie. - Reisverslag uit Fort-Mahon-Plage, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu 80ste Anniversary D-Day, 01 - Bonjour Normandie. - Reisverslag uit Fort-Mahon-Plage, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

80ste Anniversary D-Day, 01 - Bonjour Normandie.

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

09 Juni 2024 | Frankrijk, Fort-Mahon-Plage

Eind mei zijn we zover. Na de laatste instructies over de ‘Wereld van Dumpy’ aan onze logés, vertrekken we richting Normandië. Dit keer geen fietsen mee, maar mijn moeders solide, blauwe, rolator.

We hebben voor 3 nachten een plekje op Camping Siësta gereserveerd. Een kleine Camping met slechts 14 (Camper) plekken in het hart van de Antwerpse Kempen. Met een Mexicaanse cantina, een heerlijk terras (uit eerdere ervaringen!) en aangeschoven voor de ‘hotstone’ gerechten, een specialiteit van ‘La Cantina’.

Maandag door naar Normandië.

Dat is door de Schelde tunnel (Antwerpen) en, tegen ons principe, via diverse overvolle snelwegen, langs Gent en Lille, richting de Franse kust, de CP (Camper Plaats) in Fort Mahon.

Het badplaatsje is slechts één straat lang, welke doodloopt op het enorm brede zandstrand. De terrassen waren nog gesloten, Fort Mahon was duidelijk nog aan het ontwaken uit haar winterslaap. Dat werd dus zelf koken. Gelukkig hadden de strand tenten het wel door. Dit jaar is het de 80e herdenking van D-Day, dus moet je een maand eerder open als normaal !

Meteen ons eerste ‘kleurtje’ op armen, benen en vooral gezicht opgedaan. Blijft trekken, een strand en zee!

We zadelen Saskia op met een route met 23 vlaggetjes (tussenpunten). Via de diverse D-Day Musea en uiteraard een strak langs de landingsstranden lopende route (inclusief ingeplande CP’s). Met als eindpunt het D-Day strand bij Arromance (6 Juni 1944).

Woensdag (5 juni) staat Dieppe op de planning. Helaas, de brug tussen de havenstad en de CP wordt vervangen (hé, lijkt Lochem wel!), waardoor de oude haven en stadsdeel (voor ons) onbereikbaar worden.

Door. Op tussenpunt 8 hebben we de CP op het havenhoofd van St. Valery-en-Caux staan. Bekende plek uit eerdere bezoekjes (sinds 1994!). Ook hier problemen met de toegang. De kade is over 200 meter verzakt en afgesloten. Volgens een “Route Deviation” is de CP bereikbaar via een ‘ommetje’ van 6 km. Zal het kort maken, wij vonden na 2 rondjes (en met behulp van Saskia) de juiste route, met als beloning een prima plek op de pier. Maar vele Camperaars hebben na 2, 3, 5x een dwaaltocht door het dorp, de moed om op deze CP te overnachten, maar opgegeven.

St. Vallery-en-Caux ligt aan de monding van een rivier de Caux, welke een miljoenjaar geleden een diepe vallei in de krijtrotsen heeft uitgeslepen. Is nu een jachthaven met leuke terrasjes. Even de getijdetafel geraadpleegd. Vandaag een verval van ruim 7 meter (tussen eb en vloed)

Helaas is de CP gedegradeerd tot een ‘deurkruk aan deurkruk’ parkeerplaats. En de Camper begint door de warme nachten, aardig naar ‘apies’ te ruiken. Dus morgen (7 juni) op zoek naar een Camping.

We prikken uit het ACSI boek een Camping aan de kust bij Etratat, bekend om de steile en uitgesleten krijtrotsen. Helaas, ‘Complet’. En ook een 2e Camping is ‘Complet’. Dan maar iets verder van de kust, waar we op de route naar Le Havre, uitkomen op Camping “Abie [e-38] June” in Le Tilleul.

Daar de keuze uit de laatste 3 plaatsen. En dat in juni!!. We boeken voor 3 dagen, kieperen het beddengoed in de wasmachine / wasdroger, nemen een stevige douche en aansluitend een biertje / Calverdos op het terras met zwembad!.

De eerste week Normandië zit er op, Rob [e-38] Marja.

• 12 Augustus 2024 - 22:47

Joke Hiel:

Ik verbaas mij over jullie verslag dat jullie begin juni voor een een paar nachten moeilijk een camping kunnen vinden. Zou dat komen omdat er zoveel senioren zijn die makkelijk in juni weg kunnen gaan. Ik ga morgen twee weken naar Epe.