Klussines as usual . . . - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Klussines as usual . . . - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Klussines as usual . . .

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

01 Maart 2023 | Nederland, Lochem

. . . . ehh, deel 5, 6 of 7 (?), sinds we in Lochem wonen ?.

Vooral de kleinere afwerk / afrond klusjes zijn de afgelopen 3 jaar een beetje bij in geschoten. Met als gevolg dat de ‘To-Do’ lijst fors doorgroeide.

Maart 2021, heb ik de groepenkast (elektra) in de meterkast fors uitgebreid. Met de bedoeling om aansluitend ook de 230 V groepen in huis beter in balans te brengen.

Maar na uitgebreid e-mail verkeer met ERA Garajau, ‘moesten’ we opeens naar Madeira. We hadden een koper voor ons appartement. Na het afhandelen (maar die ervaring hebben we in 2021 al gedeeld) en even bijkomen, starten we september met de zoektocht naar een nieuwe Camper. En voorjaar 2022 ging vervolgens grotendeels op aan de aan de (her-)inrichting van onze CamperBus. En, eindelijk (!), de afbouw van de Serre.

De maanden januari en februari zijn typisch van die maanden die je gewoon door moet zien te komen. Bovenaan de ‘To-Do’ lijst prijkte met ‘stip’ het afronden van de ingrijpende elektra klus uit 2021. Her en der moesten nog wat groepen opsplitsen, andere weer gekoppeld worden. Met de kennis weer paraat tussen de oren, meteen een nieuwe ‘Woningplan’-tekening gemaakt.

En een Groepenkaart voor in de meterkast. Kan de generatie na mij er ook uit komen (het elektra net is door de ‘Home-bus’-systeem nogal afwijkend).

Maar ook de afwerklatjes rondom de toiletdeur stonden al meer als een jaar in de garage. Aansluitend door naar de badkamer voor wat nieuw (noodzakelijk) ‘Bling-bling’. Onder meer een veiligheidsmengkraan met waterkoeling (blijft altijd koud, ook bij heet douchen !).

En onderweg (door het huis) her en der wat extra vangrails geplaatst. Gaat inderdaad met mijn MGUS momenteel erg snel achteruit, helaas. Maar met dit soort ‘klusjes’ blijf je lekker in beweging. Nee, niet meer van 08h00 tot ver in de avond zoals vroeger. Mijn vader opperde na zijn pensionering; “Vanaf nu bestaat mijn week uit 6 zaterdagen en één zondag”. Oké, dus wat zaterdag niet afkomt, gaan we zaterdag mee verder !

Tussendoor een paar dagen logeren bij m’n broer in de Hoeksewaard.

Meteen bij een stel vrienden op Goeree-Overflakkee op visite geweest (kom je ook niet elke dag).

Nu waren we al meer al 4 (of 5 ?) jaar niet bij m’n broer thuis geweest. We troffen elkaar regelmatig ergens op Campings. En als hun in de winter thuis waren, waren wij meestal op Madeira. Blijkt hun woning in de afgelopen jaren (bijna) gasloos gerenoveerd te zijn. Met extra dikke dakisolatie, dubbel muren en ‘trippel’-glas (3 lagen) is hun gasverbruik, zelfs bij ‘vorst’-dagen, gereduceerd tot slechts 1,5 á 1,8 m3 per dag.

Met uitzondering van de ‘vorst’-dagen, verwarmen wij ons huis met de airco. De zomers opgewekte stroom gebruiken we in de winter voor verwarmen met de Airco. Heet salderen. Lukte sinds 2017 redelijk, om jaarlijks op “Nul op de meter” uit te komen. Maar sinds we de hele winter thuis blijven, komen we toch wat kilo Watjes te kort.

En op ‘vorst’-dagen, zodra de Airco het niet meer trekt, halen wij die 1,8 m3 gas absoluut niet. Ondanks alle verduurzaming werkzaamheden tot nu toe, blijven wij op 4,5 tot 6 m3 per dag steken.

“Verzin een list”, zou heer Bommel Tom Poes in het oor fluisteren.

Komen ze een week later bij de buren 9 zonnepanelen plaatsen. Dus even met de ‘dakhazen’ in gesprek. Belangrijker, hun werkwijze gevolgd en stilletjes even in hun werkbusjes gekeken *).

Resultaat ? Hun werkgever mocht meteen een offerte maken voor een 2e set zonnepanelen bij ons op dak. Hebben sinds 2017 een ‘string’ van 2700 Wp op de garage. Komt in oktober (tja iedereen wil opeens zelf zijn energie opwekken) dus een 2e ‘string’ van 2700 Wp bij. Nu op het dak van ons huis.

Maar belangrijker, warmte welke je niet verliest, hoef je er ook niet bij te stoken.

Een luik in het plafond van de overloop stond ook al een tijdje op de ‘To-Do’-lijst (ehh, tenminste 6 jaar ).Om de ontoegankelijke vliering eens aan een isolatie inspectie te onderwerpen. Onze nieuwe ZZPer Bert klaarde de klus in een ochtend.

Wat ik aantrof, naast de vele spinnen en resten van oude vleermuis nesten?

Zal het kort houden, je keek tussen de dakplaten gewoon naar buiten.

Dus Bert maar meteen voor een aanhanger steenwoldekens op pad gestuurd. Na een middagje dekens uitrollen, hebben we het gehele plafond van de 1e verdieping ingestopt onder een 15 cm dikke warme deken ( R 3,50 ). Aan mij de taak de rest tocht vrij te maken (maar dat kon ik liggende op mijn rug af ;). Nog wat schilder- en kitwerk en weer een ‘To-Do’ afgevinkt.

Wat er nog meer op de ‘To-Do’-lijst staat ? Bewaar ik voor mezelf ;)

Laat het voorjaar maar doorkomen, Rob.

*) Oude gewoonte uit mijn KPN tijd. Een (on)georganiseerde laadruimte van een werkbusjes, is vaak redelijk representatief voor het geleverde werk van de monteur / ZZPer.

• 02 Maart 2023 - 14:50

Niek Ten Holt:

Beste Rob en Marja,

Ik kon niet doen wat gedaan moest worden (hart) [om naar Engeland te gaan].

CBR en RDW: gaat het gewoon door? Dan kan ik weer naar Engeland gaan nu in Lake District????

Het is zo goed (!!!!!!) als ik er naar toe ga.

• 14 April 2023 - 15:53

Aad Hagen:

Die brief op epistel ziet er goed uit je hebt heel goed je best gedaan