10 jaar Lochem ! - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu 10 jaar Lochem ! - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

10 jaar Lochem !

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

01 Juli 2023 | Nederland, Lochem

Als je in de 80er en 90erjaren in Haarlem vroeg; “Waar zijn Rob [e-38] Marja ?”, kreeg je steevast als reactie; “Staat de Camper er ?”

• Nee, dan zijn ze op vakantie,
  • Ja, dan zijn ze aan het verbouwen !

Terug naar 1 juni 2013 waar bij een Amsterdamse Notaris na 40 jaar de sleutels van ‘ons’ Haarlemse huis aan de nieuwe eigenaar overhandigde. Met als gevolg dat wij, zoals dat zo heet; ‘even zonder vaste woon en verblijfplaats’ waren.

Vooraf hadden we met onze Haarlemse ervaringen (!) duidelijk afgesproken; we gaan voor een ‘instapklare’-woning, ergens’(!) in de Achterhoek of Salland. Met hooguit wat schilderwerk en een nieuw behangetje. Na jaren zoeken vonden we uiteindelijk voorjaar 2013 “Ons huisje doelstelling” in Lochem-Oost, lokaal beter bekend als ‘De Goudkust’ leerde we achteraf.

Op 1 juli 2013 konden we bij de Notaris de sleutels ophalen.

Zoals inmiddels bekend is er van dat ‘hooguit wat schilderwerk en een nieuw behangetje’ niet veel terecht gekomen.Is ‘iets’ meer geworden;

• De kamervloer, met name het tegelwerk leek bij nadere inspectie meer op een “stratenmakers op zee show”.

Gevolg; de gehele vloer eruit gejekkerd en over de gehele verdieping een nieuwe tegelvloer. Maar, zoals de ZZPers dat stelde; “Wat er niet in staat, staat ook niet in de weg”.Klopt, we hebben de container met onze inboedel pas in november laten komen,

• Met de verbouw (!) plannen voor het weghalen van een 2 tal wandjes, kwam de voordeur opeens rechtstreeks in de kamer uit. Beetje onpraktisch, zeker in de winter.

Voorjaar 2014 het portaal eraan laten bouwen,de meest praktische ingreep aan onze ‘nieuwe’ woning,

• De tuin was een soort ‘Berg [e-38] Dal’-landschap. Leuk, maar niet echt praktisch met mijn MGUS prognose.

Dus loste voorjaar 2014 een Scania V8 truck met oplegger zo’n 24 ton aan betonelementen voor een keerwand. Onze tuin (en die van de buren!) transformeerde in korte tijd tot een soort militair oefenterrein. Aanvullend bracht André Langekamp nog 8 kiepwagens grond en dit probleem is ook weer gevlakt. Met een nieuwe erf scheiding en als ‘kers op de taart’ afgerond met een fijne kapschuur,

• Zeker irritant was het open ‘trekgat’ tussen huis en garage.

Een plan uit 2015, uiteindelijk in 2022 afgebouwde tot onze dagelijkse koffiecorner, de Serre,

• En de technische installatie? Tja, dat is een uit de hand gelopen hobby !,
  • Alleen met de tuin wil het nog niet echt lukken. Maar we blijven ons best doen,

En niet te vergeten, onze zwarte aanloper “Dumpy”,welke geheel in stijl af en toe vol trots een verse muis komt brengen.

Ook van het ‘inburgeren’ hebben we serieus gewerkt gemaakt;

Belangrijkste ‘Mile-stone’ waren;

• In 2015 naar het Concert van ‘Normaal’ (inclusief de bijbehorendebierdouche !),
  • Het Carbid-schieten op oudejaarsdag,
  • En ons jaarlijks hoogtepunt is wel de ‘Dorpsklucht’ in het openlucht theater. Opgevoerd door enthousiaste amateur toneelspelers en grotendeels in Achterhoeks dialect.

Met dat Achterhoekse dialect wil ‘t nog nie ech lukke. Verstaan gaat Marja inmiddels goed af. Maar proaten, tja, dah moin lern.

Wij zijn hier na 10 jaar aardig genesteld(Ehh, zoiets stond in 1973 ook op de uitnodiging voor onze trouwdag ). We gaan hier oud worden, Rob en Marja.

• 28 Augustus 2023 - 17:46

Niek Ten Holt:

Motor!

Ik rijd de BMW R 1150 RT Trike! En daarop kunnen door rijden!

• 28 Augustus 2023 - 18:46

Rob En Yvonne Hinse:

Ja, de jaren vliegen voorbij. Zo'n huisje verbouwen daar weten wij alles van. Maar dat hebben wij in 1978 gedaan en kennelijk zo goed dat we in Bennebroek aardig beroemd zijn geworden vanwege de artikelen in de lokale kranten, maar ook in de Trouw dat we ons vrijstaande huisje uit 1891 dusdanig goed geisoleerd hebben dat we weinig gas en stroom verbruiken. En dat al meer dan 40 jaar geleden!