Van de Moezel naar de Maas - Camperreis Part 5 - Reisverslag uit Bouillon, België van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Van de Moezel naar de Maas - Camperreis Part 5 - Reisverslag uit Bouillon, België van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Van de Moezel naar de Maas - Camperreis Part 5

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

28 Juni 2023 | België, Bouillon

Schengen aan de Moezel, het drie landenpunt van Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. In 1986 is hier door de twaalf toenmalige leden van de EU de‘Europese Akte’gesloten. Deze Akte hield in dat vanaf 1993 de interne EU markt vrij verkeer vankapitaal,goederen,dienstenen personen toestaat. Kortom, dat Douane mensen met pensioen konden en wij zonder grenscontrole (redelijk) vrijuit door de EU kunnen snorren. Gaan we de komende week uitproberen

We gaan vandaag (zondag 25 juni) richting het dal van de Semois, specifieker, het idyllische vakantie stadje Bouillon. Om de weekend drukte (en snelwegen) rondom de stad Luxemburg te ontlopen, plan ik een rustigere route welke enkele malen de Frans – Luxemburgse grens kruist.

We volgen de Moezel via Schengen (Luxemburg) Frankrijk in om de ‘Frans – Luxemburgse Ardenne’-route op te pakken. Na maarliefst 4 landen en 7 grensovergangen eindigt (ons deel van) de route bij Virton in België. Voorbij de Abdij ‘de Orval dalen we via een prachtige, maar af en toe wel erg smalle, ‘groene’-route de kronkelende vallei van de Semois in.

Ook Bouillon is duidelijk in vakantie stemming. Saskia dirigeert ons over de kade van de Semois, letterlijk tussen de goed gevulde terrastafeltjes door. Klopt, had een ‘vlaggetje’ gepland op de brug over de Semois, midden in het stadje. Helaas wordt het met onze ruim 6 meter lengte (en 2 meter breed) onmogelijk, om op deze stralende zondagmiddag een parkeer plekje te scoren.

Had voor vandaag als eindbestemming een ACSI Camping ingevoerd, gelegen op ongeveer 20 km voorbij Bouillon. De beschrijving levert wat vraagtekens. Camping “Ile de Faigneul” ligt, zoals de naam al doet vermoeden, op een eiland in de rivier. En de toelichting meldt; “Dat de toegangsweg smal is en de bocht voor de brug scherp (Campers en Caravans tot max. 7 meter !)”.

Inderdaad, de 2 km lange toegangsweg is nauwelijks breder als een fietspad. Met rechts de rivier en links een ‘Ardenne’-helling. Met een tegenligger zal er dus één achteruit moeten. Later vertelde de Nederlandse eigenaar optimistisch; “Als je voor 12h00 vertrekt of na 15h00 aankomt, heb je zelden een tegenligger !”. Tja.

Zonder Chalets en stacaravans een echte ‘Kampeer’-camping, midden in de de Semois. We mogen kiezen en komen uit op plek 38, met een eigen boom voor schaduw en een terrasje aan het water. Ook hier weer; de eigenaren zijn overvallen door de grote drukte in juni. De ‘Saloon’ en de waranda zijn nog beperkt geopend. Maar de eigenaren hebben er zin in en draaien lange dagen.

Wordt ik weer blij van; een prima ingerichte invalide badkamer. Dus blijven we hier tot woensdag.

Voor woensdag (28 juni) weer een nieuwe route gepland. We volgen de Semois tot waar deze bij het Franse Revin in de Meuse (Maas) stroomt. Vandaar de route langs de Maas gepland, door tot in Zuid-Limburg (!). We zien wel hoever we vandaag komen (en waar we slapen!).

Een prachtige route met wederom 4 x onbemensde grensposten. De Maas volgende kom je vanzelf langs de sluizen van Givet en door Dinant en Namur.

Vlak voor Huy is het genoeg voor vandaag en draaien we een Camperplaats aan de Maas op. Dezelfde waar we op heenweg ook een nachtje gestaan hebben.

Morgen (29 juni) plan ik richting Zuid-Limburgse, Landgraaf (werd door een klein conflict met Saskia, een Camper-P in het Duitse bedevaartsplaatsje Kevelaer). En voor vrijdag via de Rijn brug bij Rees (D), door de Achterhoek terug naar Lochem.

Wie nog gaat ? Prettige vakantie, Rob [e-38] Marja.

P.S. Zo’n ‘Open’-Europa is wel makkelijk, maar of we er met zo’n ‘Open’-Europa beter op zijn geworden ?

• 25 Juli 2023 - 16:40

Frans Geenevasen :

Op die camping met smalle oprit zijn wij ook eens geweest. Ca 20 jaar geleden ...was inderdaad spannend met lange auto en tablet van 5.50 mtr.

Wel een mooie omgeving met de bergen Grand en Petit Ballon.