Keigoed ! ! - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu Keigoed ! ! - Reisverslag uit Lochem, Nederland van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu

Keigoed ! !

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

28 Mei 2022 | Nederland, Lochem

Ja het mag allemaal weer.

Na 2 jaar op een houtje bijten (ehh, thuis je Grolschje drinken) zijn ook in de Achterhoek de evenementen weer los gebarsten.

Dit weekend zijn na 2 jaar pauze de ‘Lochemse Keidagen’ weer terug.

En trakteert ‘Normaal’ zijn aanhangers (fans) op een groots concert.

Lochem heeft geen ringweg, dus gaat normaal alle verkeer door de stad. Maar om nu tijdens een ‘Dorpsfeest’ ooknog eens 10.000 auto’s door de stad te laten rijden . . . “Mannen, te paard, we sluiten de poorten” melden de stadsomroeper en alle inkomende wegen werden hermetisch afgesloten.

Lochem was Hemelvaartdag veranderd in een (bijna) auto vrij bastion!

De Keidagen zijn dit jaar helemaal voor de Lochemers en starten woensdagavond met ‘De nacht van Lochem’. Zijn alle cafés de hele nacht open. Met rond 5 uur s’ochtends de grote wissel. Het moment dat de moe gestreden ‘colbertjes en kokerrokjes’ (M/V/O) dronken aftaaien, worden deze afgelost door de boeren. Welke na het koeien melken hun eerste pintje komen pakken. En vrolijk de Hemelvaartdag inluiden. Kortom, na 2 jaar weer reuring in de stad.

Donderdag ‘Theater op de Keien’.De straat artiesten mogen weer hun al dan niet hilarische acts laten zien. Origineel was het ‘Bankstel’.Twee in de gouden kleur van de bank geschminkte straatartiesten. Zet deze bank voor een woonhuis en succes is verzekerd. Zeker als de ‘argeloze’ voorbijganger even rust wil nemen. En dan een krabhandje over de rug voelt. Of de ‘armlegger’ spontaan met je in gesprek gaat.Er scharrelen een paar struisvogels door de stad, welke met hun lange nek opeens aan je biertje snuffelen.

Maar de topper is de Canadees ‘Mr. Banana’. Op zijn dwars over de weg gespannen slappe koord, weet hij het publiek aan zich te binden. Kinderen mogen helpen om zijn slappe koord op spanning te houden, terwijl hij daar zijn evenwichtskunsten vertoont.En daar sta je dan (ik dus), leunende op mijn rolator te kijken naar zo’n evenwichtkunstenaar ( om jaloers op te worden ). Snel maar een biertje genomen. Camoufleert een beetje ;)

Nog even een rondje over de kermis. Met o.a. een prachtige 4 verdieping hoge Cakewalk. Heet tegenwoordig “Boobytrap Hotel XXL”, maar de pret is nog steeds het zelfde (ehh, voor mij niet meer weggelegd anno 2022).

Voor de avond installeren we ons met een biertje en hapje in onze ‘skybox’ voor het concert van Normaal. Helaas, de wind is de verkeerde kant op, dus meer als de harde bassen bereiken onze kapschuur niet. Dan maar de lokale radiozender aan. Krijgen we er nog wat van mee.

Zaterdag gezellige drukte op de Braderie en de vele terrasjes, welke in de avonduren doorschuiven naar de feesttent. Met ‘Wereld’-artiesten als Wolfgang Saufi en de ‘Sikk Bastards’. Welke laatste met een ‘knettergekke’-show met smartlappen, muzikale klassiekers, confetti, vlammenwerpers en gierende gitaren het hoogtepunt van de Keidagen vormen.

[ ‘Vaste gast’ Corrie Konings liet zich na 100 jaar trouwe dienst, afmelden ]

Zondagmiddag de afsluiter, de ‘Edelweiss Kapelle’.

Het Pinksterweekend is Lochem weer voor de toeristen, Rob.

P.S. Er is geen Camper plek meer vrij, dus hebben wij ‘Camperplatz Hintergarten’ geboekt.

En (hangt van het weer af) de laatste hand aan onze nieuwe serre leggen.