80ste Anniversary D-Day, 02 - Operation Overlord. - Reisverslag uit Isigny-sur-Mer, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu 80ste Anniversary D-Day, 02 - Operation Overlord. - Reisverslag uit Isigny-sur-Mer, Frankrijk van Rob en Marja Dekker - WaarBenJij.nu
VIP-Report

80ste Anniversary D-Day, 02 - Operation Overlord.

Door: Rob en Marja

Blijf op de hoogte en volg Rob en Marja

13 Juni 2024 | Frankrijk, Isigny-sur-Mer

We pakken vandaag (10 juni) de geprogrammeerde route richting de D-Day landingsstranden weer op. Dan ontkom je niet aan de tolbrug over de Seine. Dus even Saskia de mond snoeren (“Tolwegen” staat ‘UIT’ ).

Pont-de-Normandie, een waar kunstwerk. Hangende aan 2 pylonen van 215 m hoog en een overspanning van 856 meter, steek je op 55 meter hoogte de Seine over. En dat kunstwerk mag je betreden, ehh, berijden voor € 6,80. . .Was gelukkig wind stil!

Over de brug de afslag naar Honfleur, het Monaco van Normandië. Honfleur laten we, gezien de drukte, maar voor een volgende vakantie. We pakken Saskia (en mijn) route weer op en via een mooie, maar erg smalle weg langs de kustlijn komen we uit in het mondaine Deauville.

Daar zijn ze duidelijk afgestemd op een ander ‘publiek’. Overal balken op 2,20 meter boven de inrit van de parkeerplaatsen. Hoog genoeg dat er nog net een Rolls-Royce Cullinan SUV onderdoor kan. Maar Campers? Non, non!

We laten de dure ‘Residenties’ langs de boulevard achterons en via de kustweg (D513 – D514) door naar de CP in Dives-sur-Mer (Cabourg). Was even zoeken naar de wat achteraf gelegen CP van Port Guillaume. Kregen het uitzicht over derivier monding en strand op loopafstand als beloning. Op een terrasje bij de jachthaven van Port Guillaume een wijntje / Colatje gedaan (ehh, wel jachthaven prijzen, dus niet blijven eten).

Die ochtend een kort ritje naar de ‘Pegasus’-bridge. Met de landing van Britse 6e Luchtlandingsdivisie plus een 6 tal Horsman gilders was de nacht van 5 op 6 juni 1944 de aanvang van de invasie. Met als doel het kanaal naar Caen, maar nog belangrijker, de bruggen over het kanaal en rivier de Orne in handen Geallieerde handen te krijgen. Het ‘Memorial Pegasus’ Museum, genoemd naar de Geallieerde code-naam ‘Pegasus’ voor de brug.

Parkeren leek even moeilijk, ook hier balken boven de inrit naar de parkeerplaatsen. Campers werden doorverwezen naar de ‘Coaches’-P (een fors eind verder). Gelukkig een 6 tal invalide-P’s recht voor de entree, dus kon de rolator in de bus blijven: https://musee.memorial-pegasus.com/fr/

Na het indrukwekkende museum bezoek en, uiteraard, het passeren van de (nieuwe) Pegasus-bridge naar een CP in Hermanville. Leuke CP. Aan de rand van het dorpsplein, tegenover het monumentale ‘Hotel de Ville’ (Gemeenthuis). Dus morgenochtend verse croissantjes van de lokale Boulancerie. Die middag een wandeling naar de Britse begraafplaats even buiten het dorp. Wordt je stil van.

Via de kustweg (D514) langs de Britse landingsstranden ‘Sword’-, ‘Juno’- en ‘Gold’-Beach naar Arromanches, het laatste (23e) vlaggetje op de navigatie.

Het strand van Arromanches, waar op 6 juni 1944, rond 7h30 de grote landing vanuit zee aanving. Afgelopen 6 juni, s’ochtends rond 7h30, was hier een groot “80 th Anniversary”-Spektakel. Waaraan ondermeer Nederlandse enthousiastelingen van ‘Keep Them Rolling’ hun medewerking verleende.

Helaas, te laat doorgekregen, dus gemist.

Arromanches was compleet verstopt van de toeristen, geen P te vinden (of met de beruchte ‘balk’ boven de inrit). We kennen het museum van eerdere bezoeken, zodat we zijn doorgereden naar het in 2019 volledig nieuw ingerichte ‘Overlord Museum’ in Collinville-sur-Mer. Opgedragen aan “Operatie Overlord”, het Geallieerde plan van de invasie.

Dit museum, dat zijn oorsprong vindt in de gemeenschappelijke interesse van twee mannen, Michel en Nicolas Leloup, laat aan de hand van een collectie die in 50 jaar tijd is verzameld, de periode zien van de geallieerde landingen tot de bevrijding van Parijs. In de tot in detail nagebouwde straatjes, waan je je in de oorlogsjaren voor en tijdens D-Day. Tussen de coulisse stond zowaar mijn vaders DKW NZ 350. Waar de gerenommeerde D-Day Musea voornamelijk op de Geallieerde en de landing zijn gericht, geeft het ‘Overlord’-museum ook ruimte aan de bezettingstijd. Een aanrader voor ieder welke eens die kant op gaathttps://www.overlordmuseum.com/en/

Na het ‘Overlord Museum’ langs het Amerikaanse landingsstrand ‘Omaha’-Beach en ‘Pointe du Hoc’, naar de CP in Isigny-sur-Mer. Een nieuw (voor de ‘80 th Anniversary’ ?) aangelegd recreatiepark met CP. Ruime ‘laantjes’ met tussen elke Camper een (nog jonge) haag. Centraal een prachtig nieuw toilet gebouw (met invalide toilet, helaas geen douches). Omdat we inmiddels al 2 musea ‘in-de-benen’ hebben, gunnen we ons hier donderdag de 13e een rustdagje.

Met een Hypermaché om de hoek en het dorp met terrasjes op 15 minuten lopen gaat dat lukken!

Bonjour, Rob [e-38] Marja.

NOOT: Omdat fotograferen (met flits) in een Museum niet altijd mogelijk is of zelfs niet toegestaan, heb ik van de bezochte Musea de website link bijgeplaatst. Kun je zelf een kijkje nemen in de bezochte Musea. Rob

• 24 Juli 2024 - 17:00

Niek Ten Holt:

Heel erg goed

• 06 September 2024 - 23:03

Joke Hiel:

Hallo Rob en Marja, leuk om jullie verslag van de 80e Anniversary van de D-Day te lezen en de foto's te bekijken. Het is voor mij al meer als 50 jaar geleden dat ik daar geweest ben. Groetjes.